Jdi na obsah Jdi na menu
 


HMMWV

HMMWV neboli High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (Vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo) je americké vojenské teréní vozidlo. Je také známé pod názvem Humvee, který vznikl zkomolením oficiální zkratky americkými vojáky. Humvee je široce používáno všemi pěti složkami amerických ozbrojených sil, americkou Národní Gardou a také armádami dalších zemí.

Vozidlo začalo vznikat v roce 1979, kdy americká armáda vydala oficiální požadavky na nový terénní automobil, který měl nahradit již nepostačující Jeepy Willys a různá konverze civilních vozidel. Zakázku nakonec získala firma AM Generál a Humvee začala sloužit v americké armádě v roce 1985. Jeho vývoj stále pokračuje.

Díky operaci Pouštní bouře v Perském zálivu vešel do povědomí amerického obyvatelstva. O toto vozidlo projevil zájem i Arnold Schwarzernegger (vlastník 5 aut Hummer) a přemluvil firmu AM Generál k výrobě civilní verze, která je známa pod názvem Hummer.

Ze začátku vozy HMMWV používaly motor o objemu 6,2 l a třístupňovou převodovku, od roku 1995 používají 6,5 l motor a 4stupňovou převodovku.


Obrazek


Hummer

Hummer je značka off-rpadpvách vozidel firmy General Motors. Varianta H1 vznikla z vojenského vozidla HMMWV (zvaného Humvee) po válce v Perském zálivu, kdy bylo HMMWV úspěšně nasazeno. Varianty H2 a H3, které vznikly později jsou už jen menší a čistě civilní verze.

První verze, tehdy pouze s označením Hummer, byly téměř totožné s vojenskou verzí, byla montována pouze pohodlnější sedadla a neobsahovaly některé vojenské prvky jako vysílačku, vodě odolnou autobaterii apod. Toto vozidlo bylo dodáváno v různých verzích (wagon, hard top, sof top, a další). Po zahájení prodeje nového H2 byl Hummer přejmenován na Hummer H1, zároveň byla představena verze s větším výkonem H1 Alpha. Na modelu H2 byl použit i vodíkový pohon Existuje i verze H3, ta je rozměry už srovnatelná s SUV ostatních výrobců. Zároveň ztratila schopnost zdolávat extrémní terénní překážky, kterou měly předchozí modely.

Automobily Hummer jsou pro své rozměry a extrémní spotřebu symbolem přepychu a ekologicky nešetrné dopravy; stávají se proto terčem kritiky a někdy také cílem útoků ekoteroristů.

Obrazek


 

Land Rover


Land Rover je název britské automobilky vyrábějící terénní a víceúčelová vozidla. Původně název Land Rover patřil automobilu z roku 1948 inspirovanému vojenským Jeepem - průkopníkovi terénních 4×4 vozidel pro civilní použití. Land Rover byl postaven na podvozku zmíněného Jeepu a díky kvalitní karoserii si vybudoval reputaci odolného vozidla i ve velice náročných podmínkách. První Land Rover byl představen v roce 1948 na autosalónu v Amsterdamu. Byl to model Series 1. Vyrobeno bylo 648 kusů z čehož se do dnešní doby zachovalo jen 20. Pak přišly modely Series 2 a Series 3. Dnes se tento vůz vyrábí pod jmeném Defender. V roce 2007 prošel posledním faceliftem. Má se vyrábět do roku 2010. Land Rover však má ve výrobě i model Range Rover. Dnes jde už o třetí generaci. Dále pak druhou generaci modelu Freelander – Land Rover Freelander 2. Jedním z nejúspěšnějších vozů značky je Discovery. Dnes už je ve výrobě jeho třetí generace. Velký úspech zaznamenal i Range Rover Sport. Autoři prvního modelu jsou Maurice a Spencer Wilks.

V roce 2004 byla představena studie Range Stormer. Podle Land Roveru jde o nejsportovňejší model, jaký kdy společnost vyrobila. Byl na něm odprezentován systém Terrain Response, což byla v roce 2004 světová novinka. Tomuto patentu se dnes žádná automobilka nepřibližuje. V tomto systému je možno si vybrat pět režimů:

  1. Na cestu

  2. Sníh, led, bláto

  3. Vyježděné koleje

  4. Písek

  5. Kamení

Přesto je možno dobře jezdit např. s režimem písek i na sněhu. Ne však sníh pro jaký je určen mód 2. (hluboký). Tento mód je určený pro zdolávaní velkých odporů.



 

Land Rover Defender

Land Rover Defender je off-road vyráběný britskou automobilkou LandRover. Vyrábí se od roku 1983, i když název Defender je používán až od roku 1990.

Model 2007

Defender dostal pro rok 2007 zcela novou přístrojovou desku. Zadní sedadla už jsou umístěna běžně, tedy v směru jízdy.

Range Rover dostal facelift i pro rok 2008. Jde o jedno z nejprestižnejších aut světa a je to i nejluxusnejší off-road na světě. Nové motory:

  • TDV8-Osmiválcový dieselový motor. S títo motorem si už Range Rover zadá s téměř s každým konkurentem. Výkon je 272k. Objem je 3628cm3

  • V8-Zážehový osmiválec výkonem 396k. Objem je 4,4l.

  • Motor 4,2 supercharged je opět osmiválec s objemem „jen“ 4,2l. I když je to méně než má V8 je přeplňovaný kompresorem. Díky tomu zrychluje 0–100 km/h ještě rychleji než nejsportovnější model – RangeRover Sport, a to za 7,1 s. Výkon je 396k.

 


Obrazek



Land Rover Discovery

První generace byla představena roku 1989 v Británii. Vyráběla se do roku 1999.

Obrazek



Druhá generace se začala vyrábět roku 1999 a přestala na konci roku 2004.

Obrazek



Třetí genrace byla představena v roce 2004 na autosalónu v Detroitu. Má typický design, který vyvinul Geoff Upexx. Do výroby se dostala v roce 2005. Dodává se motorem TDV6, nebo V8.

Motor TDV6 je dieselový motor s objemem 2,7 l. Používá ho rovněž např. Jaguar S-type. Vznikl ze spolupráci koncernu Ford a PSA Peugeot Citroen. Spotřeba je 9,4 l.

Motor V8 je zážehový. Tento osmiválcový motor je určen hlavně pro USA. Má objem 4,4 l a spotřeba v městě je okolo 20 l. Kombinovaná spotřeba je 15l. Výkon je 299k.

Discovery 3 je i relativně bezpečný automobil. V testech EUROncap získal 4 z pěti hvězdiček a v testech opěrek hlav dostal 2. nejlepší hodnocení.

Obrazek

Čtvrtá generace se dostala na trh 1. září 2009.

Obrazek


Land Rover Freelander


Land Rover Freelander je automobil spadající do kategorie SUV, který vyrábí od roku 1996 automobilka Land Rover.

Vývoj Freelanderu začal v pozdních osmdesátých letech 20. století. Vůz byl vytvořen už na začátku 90. let, ale kvůli omezeným financím se projekt v té době nedostal do výroby. To se podařilo až v roce 1996. Roku 2006 skončila výroba 1. generace a v roce 2007 začala výroba druhé.

Freelander 2 je první model značky Land Rover s pěti hvězdičkami od EUROncap a zároveň první SUV s tímto hodnocením. Jako jediné SUV se dodává se systémem Terrain response. V něm je možno nastavit jízdní vlastnosti podle pěti módů, i když u tohoto vozu pátý mód chybí.

Do freelanderu byli montovány tyto motory:

  • 1. generace
    • 1,8 l
    • 2,5 l
    • 2,0 l
    • 2,0 l
  • 2. generace
    • 2,2 l TDV4 Jde o naftový motor. Výkon je 118k. Vyrábí se i s automatickou převodovkou.
    • 3,2 l benzínový motor. Je určen hlavně pro USA. Výkon je 171k.

      Obrazek


 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář